اگر بخشهاي بصري هسته اصلي و مرکزي يک سخنراني نباشند، بدون شک از بخشهاي جداناشدني و غيرقابل انکار يک نطق موفق هستند که در نبود آنها قطعا يکي از پايههاي سه پايه سخنراني ميلنگد! در گذشته تا کنون اسلايدها به عنوان بخشي حياتي براي تحت تاثير قرار دادن مخاطب شناخته ميشدند و هميشه اين جلوههاي بصري و غيرمتني هر سخنراني بوده که انگيزه بينندگان را براي گوش فرا دادن به سخنران بيشتر کرده است. اگرچه اسلايدها يکي از بخشهاي دلپذير براي مخاطبان بودهاند ولي به همان نسبت طراحي حرفهاي پاورپوينت و مديريت بخشهاي بصري براي خود سخنران مشکلآفرين، رعبآور و پر از دلشوره است.
به جز مسئله سليقه، خلاقيت و خوشفکري خود سخنران، پشت صحنه امر پر ماجرا طراحي اسلايدهاي سخنراني در واقع هنر يا علمي است که به صورت دقيق و حساب شده به تحليل بخشهاي مختلف يک پاورپوينت و ساير ملحقات آن در طول ارائه ميپردازد.
کتاب اسلايد: شناسي يک منبع متني کامل و کلاسيک براي يادگيري مهارتهاي ارائه يک سخنراني، با تمرکز ويژه بر بخش بصري آن است. احتمالا مطالعه و مرور اين منبع خارجي زبان براي بسياري از سخنرانان غيرممکن و يا وقتگير باشد. به همين منظور تصميم گرفتيم بعد از مرور مختصري بر اين کتاب، خلاصهاي از نکات کليدي آن را براي طراحي حرفهاي پاورپوينت با شما به اشتراک بگذاريم.
تمام بخشهاي طراحي و ارائه يک پاورپوينت مطابق با آن چه که در کتاب اسلايد: شناسي ميخوانيم عبارتند از:
اگر بخواهيم بخشهاي مختلف اين کتاب را در کنار هم بگذاريم و از ساختار آن نتيجهگيري کنيم، براي طراحي حرفهاي پاورپوينت به نتايج زير دست مييابيم:
هر يک از داستانها يا نقل قولها در سخنراني يک نکته کليدي هستند که ميتوانند در انتها بحث حاصل شوند. نحوه صحيح سخنراني با پاورپوينت اين است که عناوين را در نظر بگيريم و هيچ متن اضافي را وارد اسلايدها نکنيم.
در طراحي حرفهاي پاورپوينت، بخش ديگري که بايد در نظر داشته باشيم استايل روايت مطالب است. به صورت معمول در طول سخنراني، اين که از خودمان يک قهرمان يا نابغه بسازيم يا سعي کنيم خود را مثل يک ستاره مطرح کنيم به ندرت جواب ميدهد.
روايت توام با خشوع و فروتني در طول يک طرح، يک پروژه يا يک سخنراني آموزشي احساس نزديکي و صميميت بيشتري بين سخنران و مخاطبان ايجاد ميکند.
يکي ديگر از عناصري که شايد هرگز بدان توجه نکرده باشيد سخاوت در طراحي اسلايدها است؛ خصوصا وقتي که امکان به اشتراک گذاري يا استفاده مخاطبان از اسلايدها بعد از سخنراني وجود دارد. مخاطباني که رو به رو شما هستند توقع ديدن هر آن چيزي را دارند که به نفع آنها تمام ميشود؛ نه چيزهايي که براي خودتان و تبليغ کسب وکارتان است.
با توجه به همين نکته، از اين پس مطالب را با دست و دلبازي بيشتري در اسلايدها بگنجانيد. در برخي از موارد، بخشي از اسلايدها توسط سخنران خالي ميماند تا با تعامل و مشارکت خود مخاطب تکميل شود. اگرچه اين ترفند براي جذب همکاري شنوندگان مفيد به نظر ميرسد اما مثل اين است که بخشي از دانستههاي خود را از مخاطبان دريغ کردهايد. از اين رو:
براي تعيين مسير زندگي خود کليک کنيد
مقالات بيشتر را اينجا بخوانيد
درباره این سایت