ديدار اول هميشه پرتنش و پراضطراب است. ترس از قضاوت شدن، از آشنايي با گروه جديدي که هيچ شناختي از روحيات و افکار آن‌ها نداريم، از رويارويي با چالش‌هايي که براي مقابله با آن‌ها آمادگي نداريم و هزار و يک ترس ديگر. اصلا هميشه شروع هر کار دشوار است و پشت سر گذاشتن آن مثل پشت سر گذاشتن سربالايي تندي است که از پي آن سراشيبي شيريني در انتظار ما است. شروع سخنراني هم مثل همين سربالايي تندي است که ممکن است هرگز تجربه رويارويي با آن را نداشته‌ايم؛ خصوصا اگر آمادگي قبلي براي رويارويي با چالش‌هاي آن نداشته باشيم. اگرچه راه قطعي براي حذف کامل اين بخش از سخنراني وجود ندارد اما با يخ شکني مخاطبان مي‌توان تا حد زيادي تنش‌هاي اين مسير را کاهش داد.


يخ‌ شکني اصطلاح معروف و نام‌آشنايي براي علاقمندان فن بيان و سخنراني است و شامل تمام فعاليت‌هايي مي‌شود که به کاهش هيجان و تنش‌هاي شروع سخنراني کمک مي‌کند.


اگرچه قبلا تکنيک‌هاي يخ شکني در سخنراني را در دانشگاه زندگي مورد بررسي قرار داده‌ايم و از اين نظر منابع خوبي در سايت موجود است اما اين مطلب از منظري ديگر به يخ‌شکني در ابتداي سخنراني مي‌پردازد. به اميد اين که شروع سخنراني هم همانند ساير بخش‌هاي آن براي سخنرانان فعال در اين عرصه دلچسب و هيجان‌انگيز باشد.


يخ شکني مخاطبان


6 گام براي شروع سخنراني با يخ شکني مخاطبان


به طور کلي يخ شکني مخاطبان با سه هدف کلي دنبال مي‌شود:


معرفي سخنران توام با صميميت بيش‌تر


يخ شکني خود شما است؛ چيزي درباره خود شما و نه مخاطبان. مطلبي درباره زمينه حرفه‌اي، علايق، زندگي شخصي، تحصيلات و ساير مواردي که براي ايجاد يک گفتگوي دوطرفه به ايجاد صميمت بيش‌تر کمک مي‌کنند.



غلبه بر ترس از صحبت کردن در جمع‌هاي بزرگ


شکستن يخ ديگران در دورهمي‌ها شايد در ابتدا ساده به نظر برسد؛ اما فرآيند پيچيده‌اي مي‌شود وقتي که سخنران درگير ترس از سخنراني در جمع‌هاي کوچک و بزرگ هم باشد.


اگر شما هم به دنبال غلبه بر ترس از سخنراني هستيد يخ شکني را فراموش نکنيد. با اين ترفند به جاي ام، اهوم و حرف‌هاي بي‌معني پرتکراري که مابين کلمات به کار مي‌بريد به مخاطبان خود نزديک‌تر خواهيد شد.


تعيين نقاط ضعف و قوت سخنران در طول سخنراني


با استفاده از يخ شکني مخاطبان در طول سخنراني بسياري از نقاط منفي و مثبت در فن بيان سخنران هويدا مي‌شود. در واقع با اين ترفند سخنران سطح خود را بهتر مي‌شناسد و تلاش مي‌کند از اين مرحله پيشرفت کند.


يخ شکني مخاطبان


شروع يخ شکني مخاطبان با تکنيک‌هاي ساده


در مرحله‌ي يخ شکني هيچ کسي از شما انتظار ندارد نظير يک سخنران حرفه‌اي به نطق جدي، رسمي و از پيش برنامه‌ريزي شده‌اي بپردازيد که بدون کم و کسر باشد. در مقابل يخ شکني يک گفتگوي صميمي و گرم دوطرفه است که اگر سخنران حواس‌جمع باشد مي‌تواند ادامه روند سخنراني را ساده‌تر کند.


زمانبندي در يخ شکني


زمانبندي در سخنراني اهميت زيادي دارد و يخ شکني به تبع آن از قوانين خاصي تبعيت مي‌کند که زمانبندي بخشي از آن است. زمان استاندارد براي يخ شکني مخاطبان حدود 6 دقيقه است. شايد به نظر اين زمان طولاني باشد و تصور کنيد مطلب کافي براي پر کردن اين زمان نداريد؛ اما به مرور زمان و همين که در يخ شکني مخاطبان خود مهارت پيدا کنيد وقت کم مي‌آوريد و آرزو مي‌کنيد بيش از اين زمان در اختيار داشتيد!



يخ شکني مخاطبان


استفاده/ عدم استفاده از يادداشت در يخ شکني


در طول يخ شکني هم نظير استفاده حرفه‌اي از يادداشت‌ها در طول سخنراني، مي‌توان به يادداشت‌ها تکيه کرد. در واقع هيچ قانوني براي استفاده يا عدم استفاده از يادداشت‌هايي که براي به خاطر سپردن مطالب به شما کمک مي‌کنند وجود ندارد.


انتظار چرچيل بودن در يخ شکني نداشته باشيد!


قبلا در تحليل فن بيان وينستون چرچيل به نکات ريز و جالبي اشاره کرديم که بعد از مطالعه آن حتما متوجه شديد چرا چرچيل تا اين حد در سخنوري معروف شده است. اما شما به عنوان يک سخنران مبتدي، نيمه‌حرفه‌اي و حتي حرفه‌اي نبايد انتظار چرچيل بودن را در يخ شکني از خودتان داشته باشيد. خصوصا که يخ شکني فرآيند اوليه سخنراني است و قرار نيست در اين مرحله خيلي سياستمدار باشيد و با برنامه حرکت کنيد.


يخ شکني مخاطبان


تنظيم بلندي صدا در يخ شکني


يکي از آثار استرس و هيجان زياد سخنران من من کردن و بالا و پايين آوردن صدا به صورت ناگهاني در طول سخنراني است. اگرچه در آموزش تنظيم صدا در سخنراني تاکيد کرده‌ايم که تغيير بلندي صدا يکي از مومات سخنراني است اما در يخ شکني به ريتم متعادل و ثابتي نياز داريم که خيلي بالا و پايين نشود.


شروع يخ شکني با شوخ‌طبعي


اگر فرد شوخ طبعي هستيد و يا در اين زمينه براي برقراري ارتباط با افراد مهارت کافي داريد يخ شکني مخاطبان را از همين مسير شروع کنيد. يکي از راه‌هاي کاهش تنش‌هاي ناشي از استرس در شروع سخنراني همين شوخ‌طبعي است که اگر روي آن تمرکز کنيد بسياري از موانع موجود را از خاطر مي‌بريد. شايد يک تکنيک هوشمندانه شروع سخنراني با يک شوخي خودخواهانه باشد که حتي مي‌‌تواند با ستايش خودتان همراه باشد. شايد در ابتدا کسي با شوخي‌هاي شما همراهي نکند؛ اما نااميد نشويد!



يخ شکني مخاطبان


خودداري از عذرخواهي از مخاطبان


يخ شکني در ابتداي سخنراني قرار دارد و طبيعي است اگر در رويارويي با يک جمع متفاوتي که با آن‌ها غريبه هستيم دچار گرفتگي زبان، لکنت و حتي من من کردن شويم. در چنين مواقعي سخنران ناخودآگاه بعد از خطاهاي اتفاقي خود از مخاطبان عذرخواهي مي‌کند؛ اما بايد بدانيد که عذرخواهي در سخنراني معمولا کاربردي جز پررنگ کردن اشتباهات يا نقاط ضعف ندارد. مهم‌تر اين که بسياري از سخرانان متوجه خيلي از خطاهاي سخنران در طول سخنراني نمي‌شوند!


فن بيان را اينجا کليک کنيد


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : شکني ,سخنراني ,سخنران ,مخاطبان ,کنيد ,آن‌ها ,شروع سخنراني ,شکني مخاطبان ,انتظار چرچيل ,چرچيل بودن ,ابتداي سخنراني
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پانوراما طرح معرفي انواع روش هاي کسب درآمد از اينترنت فردوسی همیشه بیا کتابفروشی زیتون اصفهان ایران دانلومینگ Clay درمانگاه شبانه روزی اورند سلامت Michelle آقای زنگ آهن