ديدار اول هميشه پرتنش و پراضطراب است. ترس از قضاوت شدن، از آشنايي با گروه جديدي که هيچ شناختي از روحيات و افکار آنها نداريم، از رويارويي با چالشهايي که براي مقابله با آنها آمادگي نداريم و هزار و يک ترس ديگر. اصلا هميشه شروع هر کار دشوار است و پشت سر گذاشتن آن مثل پشت سر گذاشتن سربالايي تندي است که از پي آن سراشيبي شيريني در انتظار ما است. شروع سخنراني هم مثل همين سربالايي تندي است که ممکن است هرگز تجربه رويارويي با آن را نداشتهايم؛ خصوصا اگر آمادگي قبلي براي رويارويي با چالشهاي آن نداشته باشيم. اگرچه راه قطعي براي حذف کامل اين بخش از سخنراني وجود ندارد اما با يخ شکني مخاطبان ميتوان تا حد زيادي تنشهاي اين مسير را کاهش داد.
يخ شکني اصطلاح معروف و نامآشنايي براي علاقمندان فن بيان و سخنراني است و شامل تمام فعاليتهايي ميشود که به کاهش هيجان و تنشهاي شروع سخنراني کمک ميکند.
اگرچه قبلا تکنيکهاي يخ شکني در سخنراني را در دانشگاه زندگي مورد بررسي قرار دادهايم و از اين نظر منابع خوبي در سايت موجود است اما اين مطلب از منظري ديگر به يخشکني در ابتداي سخنراني ميپردازد. به اميد اين که شروع سخنراني هم همانند ساير بخشهاي آن براي سخنرانان فعال در اين عرصه دلچسب و هيجانانگيز باشد.
به طور کلي يخ شکني مخاطبان با سه هدف کلي دنبال ميشود:
يخ شکني خود شما است؛ چيزي درباره خود شما و نه مخاطبان. مطلبي درباره زمينه حرفهاي، علايق، زندگي شخصي، تحصيلات و ساير مواردي که براي ايجاد يک گفتگوي دوطرفه به ايجاد صميمت بيشتر کمک ميکنند.
شکستن يخ ديگران در دورهميها شايد در ابتدا ساده به نظر برسد؛ اما فرآيند پيچيدهاي ميشود وقتي که سخنران درگير ترس از سخنراني در جمعهاي کوچک و بزرگ هم باشد.
اگر شما هم به دنبال غلبه بر ترس از سخنراني هستيد يخ شکني را فراموش نکنيد. با اين ترفند به جاي ام، اهوم و حرفهاي بيمعني پرتکراري که مابين کلمات به کار ميبريد به مخاطبان خود نزديکتر خواهيد شد.
با استفاده از يخ شکني مخاطبان در طول سخنراني بسياري از نقاط منفي و مثبت در فن بيان سخنران هويدا ميشود. در واقع با اين ترفند سخنران سطح خود را بهتر ميشناسد و تلاش ميکند از اين مرحله پيشرفت کند.
در مرحلهي يخ شکني هيچ کسي از شما انتظار ندارد نظير يک سخنران حرفهاي به نطق جدي، رسمي و از پيش برنامهريزي شدهاي بپردازيد که بدون کم و کسر باشد. در مقابل يخ شکني يک گفتگوي صميمي و گرم دوطرفه است که اگر سخنران حواسجمع باشد ميتواند ادامه روند سخنراني را سادهتر کند.
زمانبندي در سخنراني اهميت زيادي دارد و يخ شکني به تبع آن از قوانين خاصي تبعيت ميکند که زمانبندي بخشي از آن است. زمان استاندارد براي يخ شکني مخاطبان حدود 6 دقيقه است. شايد به نظر اين زمان طولاني باشد و تصور کنيد مطلب کافي براي پر کردن اين زمان نداريد؛ اما به مرور زمان و همين که در يخ شکني مخاطبان خود مهارت پيدا کنيد وقت کم ميآوريد و آرزو ميکنيد بيش از اين زمان در اختيار داشتيد!
در طول يخ شکني هم نظير استفاده حرفهاي از يادداشتها در طول سخنراني، ميتوان به يادداشتها تکيه کرد. در واقع هيچ قانوني براي استفاده يا عدم استفاده از يادداشتهايي که براي به خاطر سپردن مطالب به شما کمک ميکنند وجود ندارد.
قبلا در تحليل فن بيان وينستون چرچيل به نکات ريز و جالبي اشاره کرديم که بعد از مطالعه آن حتما متوجه شديد چرا چرچيل تا اين حد در سخنوري معروف شده است. اما شما به عنوان يک سخنران مبتدي، نيمهحرفهاي و حتي حرفهاي نبايد انتظار چرچيل بودن را در يخ شکني از خودتان داشته باشيد. خصوصا که يخ شکني فرآيند اوليه سخنراني است و قرار نيست در اين مرحله خيلي سياستمدار باشيد و با برنامه حرکت کنيد.
يکي از آثار استرس و هيجان زياد سخنران من من کردن و بالا و پايين آوردن صدا به صورت ناگهاني در طول سخنراني است. اگرچه در آموزش تنظيم صدا در سخنراني تاکيد کردهايم که تغيير بلندي صدا يکي از مومات سخنراني است اما در يخ شکني به ريتم متعادل و ثابتي نياز داريم که خيلي بالا و پايين نشود.
اگر فرد شوخ طبعي هستيد و يا در اين زمينه براي برقراري ارتباط با افراد مهارت کافي داريد يخ شکني مخاطبان را از همين مسير شروع کنيد. يکي از راههاي کاهش تنشهاي ناشي از استرس در شروع سخنراني همين شوخطبعي است که اگر روي آن تمرکز کنيد بسياري از موانع موجود را از خاطر ميبريد. شايد يک تکنيک هوشمندانه شروع سخنراني با يک شوخي خودخواهانه باشد که حتي ميتواند با ستايش خودتان همراه باشد. شايد در ابتدا کسي با شوخيهاي شما همراهي نکند؛ اما نااميد نشويد!
يخ شکني در ابتداي سخنراني قرار دارد و طبيعي است اگر در رويارويي با يک جمع متفاوتي که با آنها غريبه هستيم دچار گرفتگي زبان، لکنت و حتي من من کردن شويم. در چنين مواقعي سخنران ناخودآگاه بعد از خطاهاي اتفاقي خود از مخاطبان عذرخواهي ميکند؛ اما بايد بدانيد که عذرخواهي در سخنراني معمولا کاربردي جز پررنگ کردن اشتباهات يا نقاط ضعف ندارد. مهمتر اين که بسياري از سخرانان متوجه خيلي از خطاهاي سخنران در طول سخنراني نميشوند!
فن بيان را اينجا کليک کنيد
درباره این سایت